Nieuwe Walstroomstrategie gemeente Rotterdam en Havenbedrijf

3 November 2025, 17:46 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Rhalda Jansen/Gemeente Rotterdam
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam. Rechts: Robert Simons, wethouder Haven.

Maandag overhandigt het college samen met het Havenbedrijf Rotterdam de vernieuwde Walstroomstrategie 2025–2035 aan de gemeenteraad. De ambitieuze strategie biedt een duidelijke routekaart voor de komende tien jaar en richt zich op het versneld opschalen van walstroomvoorzieningen in de haven.

Walstroomvoorzieningen zijn stroomaansluitingen aan de kade waardoor schepen hun motor kunnen uitzetten en ‘aan de stekker’ gaan, wat zorgt voor een vermindering in uitstoot en geluid. Rotterdam streeft ernaar dat walstroom in 2030 voor een groot deel van alle scheepvaart de norm is, met de ambitie van emissieloos aanmeren in 2050.

Robert Simons, wethouder Haven: “Rotterdam wil vooroplopen in de energietransitie én economische ontwikkeling in de haven. Deze walstroomstrategie geeft richting tot 2035, maar we willen dat alle partijen in 2030 al klaar zijn. De doelen zijn urgent en vragen om tempo, lef en resultaat. Dit is de meest ambitieuze walstroomstrategie van Europa – en daar zijn we trots op.”

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Walstroom is geen toekomstmuziek, het is een oplossing van nu. Het draagt direct bij aan een schonere en gezondere haven en vermindert uitstoot en geluid. We streven ernaar dat walstroom in 2030 al de norm is voor een groot deel van de scheepvaart en leggen de basis voor de volledige uitrol na 2035. Deze strategie is ambitieus, realistisch en noodzakelijk – want een duurzame haven is een sterke haven voor iedereen.”

De vernieuwde strategie vormt de leidraad voor de komende tien jaar en introduceert per fase van ontwikkeling een gerichte aanpak om versnelling en opschaling van walstroom te realiseren. De focus ligt op:
- Uitbreiding en verbetering van walstroomvoorzieningen op kades voor openbaar gebruik.
- Voorbereiding op de internationale walstroomplicht (AFIR-verordening per 1 januari 2030).
- Het opschalen van de impact van walstroomprojecten in alle segmenten van de scheepvaart.

Vooruitlopend op Europese wetgeving
In 2020 lanceerden de gemeente en Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk de eerste walstroomstrategie voor de zeevaart, nog vóórdat Europese wetgeving het verplicht stelde. Sindsdien zijn belangrijke vooruitgangen geboekt. Inmiddels beschikt de haven over meer dan 100 walstroominstallaties met een totaal vermogen van meer dan 43 megawatt (MW). Ook is dit jaar de walstroominstallatie bij de cruiseterminal officieel in gebruik genomen – een belangrijke mijlpaal.

Het Havenbedrijf en de gemeente hebben de uitrol van walstroom de afgelopen jaren op meerdere manieren ondersteund. Het Havenbedrijf investeert in walstroom op haar openbare ligplaatsen en ondersteunt, stimuleert en faciliteert haar klanten met de aanleg van walstroom. Vanuit de gemeente zijn er onder andere subsidies beschikbaar gesteld voor haalbaarheidsstudies en verstrekte wethouder Simons recent investeringssubsidies aan bedrijven om de aanleg van walstroom te versnellen.

Netcongestie
Een deel van de Rotterdamse haven heeft te maken met congestie op het stroomnet. Dat maakt de uitrol van walstroom op die locaties momenteel complex. In de komende jaren zoeken we naar oplossingen in de vorm van alternatieve contractvormen met de netbeheerder en verplaatsbare walstroominstallaties. Tegelijkertijd gaan de voorbereidingen door zodat de uitrol van walstroom, na het oplossen van congestie, snel op gang komt.

Shore Power Summit
Op 12 en 13 november vindt de Shore Power Summit plaats in de Schiecentrale in Rotterdam. Marktleiders in vracht, havens en logistiek komen samen om strategieën uit te wisselen, inzichten te delen en nieuwe partnerschappen aan te gaan om de implementatie van walstroom te versnellen.